Tomass Greko (Thomas H. Greco) par naudu
Autors egleskoks @ 7 jūlijs, 2009
Tikai viens Tomasa Greko citāts, kas pasaka ļoti daudz:
Daudzi mūsu sabiedrības pamatlikumi ir balstīti uz kļūdainiem, pretrunīgiem pieņēmumiem. Vieni no viskaitīgākajiem pieņēmumiem ir sekojošie:
1. Ticējums, ka visums ir radīts cilvēku vajadzībām, ka cilvēkam ir jāvalda pār visu esošo un tas jāpārveido savām vajadzībām; ka daba ir ienaidnieks, kuru jāapspiež un jākontrolē.
2. Clivēku dalīšana klasēs un kastās – “viņi” un “mēs”; “dižciltīgie” un “zemnieki”; “aristokrāti” un “parastie ļaudis”; elite, kurai jāvalda, un masa, kuras jāpārvalda; defektīvie klienti, kurus “jāuzlabo” un profesionāļi-uzlabotāji, kuri ir sertificēti veikt labojumus.
3. Ticējums, ka ir taisnīgi, ja vairākums valdības vārdā iesauc personu vai pārņem īpašumus, lai tie kalpotu valsts vajadzībām.
4. Pieņēmums, ka zeme un dabas resursi, kas ir visas cilvēces un (un būtībā, visas dzīvās dabas) mantojums, ir tāds pats īpašums kā pārējie, ko var pirkt un pārdot, izmantot vai ekspluatēt, un turēt īpašumā spekulatīvos nolūkos.
5. Ticējums, ka ir lietderīgi dažiem cilvēkiem piešķirt privilēģiju radīt uz parādiem balstītu naudu un saņemt procentus par to, ka citi to izmanto.
Avots: New Money For Healthy Communities, by Thomas H. Greco, chapter 1.
7 jūlijs, 2009 11:24
Vāvuļošana. “Pa virsu peldoši” apgalvojumi, kuros ir sajaukts kopā acīmredzamais pretrunīgās kombinācijās. Nav par domai kur aizķerties, seklli.
Palasot komunistu manifestu (Izdevusi Zvaigzne ABC un šobrīd ir pieejams veikalos) ir daudz skaidrāka un konkrētāka tā laika esošās situācijas konstatācija (protams, savā interpretācijā), “problēmu apraksts” un “rīcības plāns”.
7 jūlijs, 2009 19:05
Manifests arī manā mīļākajā tīkla vietnē ir: http://www.satori.lv/raksts/2314 , īsti gan nezinu vai pilnā apmērā? Plāns gan, kā zināms, ir izmēģināts, un rezultāti ir ne visai spoži.
8 jūlijs, 2009 09:26
Redzi, nav jau nekāda māksla kritizēt nekonkrēti. Tad mēs nonākam pie tirgus bābu lamām. Labāk pasaki konkrēti, ne tikai kas ir nepareizi, bet arī KĀPĒC ir nepareizi.
Ja Tu to nevari, tātad ir apdraudēts kāds no Tava pasaules uzskata pamatpostulātiem. Parasti šādos gadījumos cilvēki reaģē emocionāli, bez loģiskiem argumentiem.
8 jūlijs, 2009 09:51
Komunistiem bija pavisam cita ideja: ir apspiestie un apspiedēji. Tā ir taisnība, taču kāpēc ir šāda situācija, viņi neiedziļinājās. Rezultātā radās vienkārši cita apspiešanas sistēma, kurā “visiem ir piespiedu kārtā vienādi jāstrādā”.
8 jūlijs, 2009 13:56
Es par to pašu, ka izteiksmīgi atsauc atmiņā zeitgeist-pīlītes pēc satura un struktūras.
Apelējam pie fantāzijas: “Daudzi mūsu sabiedrības pamatlikumi”, tūlīt tūlīt atklāšu tev patiesību: “r balstīti” , jā, tev taisnība, viss ir slikti … “uz kļūdainiem, pretrunīgiem pieņēmumiem”, un ļaunuma sakne ir: “Vieni no viskaitīgākajiem pieņēmumiem”
Tālāk piecos punktos ir zeitgeistveidīgs teksts.
Tomasam gribas no esošajām sabiedriskajām struktūrām atkal radīt pūli pār kuru uzmesties par ganu ?
Neesmu no pūļa, manī šis teksts bezdomīgu rezonansi neizraisa.
8 jūlijs, 2009 16:00
Nu labi, neslēpšu sveci zem pūra, pateikšu kāpēc ir nepareizi
Tas ir tāpēc, ka pīpls, kā zināms, nav muļķis, bet slinks gan viņš ir. Redz nepareizo, un grib lai kāds cits visu sakārtotu. Bet pašam nav tik slikti lai papūlētos kaut ko darīt.
Un tāpēc vienmēr būs daži čaklākie vai bezkaunīgākie, kas to izmantos un kuriem būs vairāk, un citi, kas sūdzēsies ka ir nepareizi.
Tādēļ tas Greko citāts atsevišķos punktos jau ir pareizs, taču kopējā doma, ka ja tikai visus muļķus izmācītu, tad gan iestātos komunisms vai tūkstošgadu miera valstība, ir nepamatoti optimistisks.
Tā ka sistēmu kopumā pārtaisīt nevar, pa lielam un uz ilgu laiku nē. Bet ja patiešām kremt ka ir nepareizi, var paņemt kaut kādu lauciņu, atkarībā no uzņēmības un spējas ignorēt sīkumus, un to iekopt tā, lai pašam par to prieks.
8 jūlijs, 2009 16:26
Atkal tas pats. Šoreiz tikai pieķerts klāt nicinošais apzīmējums “zeitgeist-pīlītes”. Atkal jauns lauks, kurā derētu argumentēt, nevis mētāties ar emocionāliem izteicieniem.
Par ganu tur neviens uzmesties netaisās, vismaz es neredzu nekādas pazīmes. Jau tā visādu ganu pietiek
Kāds pūlis?… Artūr, esmu vīlies. Gaidīju kaut ko sakarīgāku un loģiskāku.
8 jūlijs, 2009 16:32
Mārim: protams, cilvēki ir dažādi, un daži ir lielāki sliņķi par citiem. Taču ne jau miljoniem reižu lielāki, kā varētu spriest, ja salīdzinātu ienākumus
Nekāds komunims un tūkstošgadu valstība neiestāsies nekad, jo cilvēki vienmēr būs dažādi.
Izskatās, ka mums ar Artūru ir fundamntāli atšķirīgi pieņēmumi:
Pēc Artūra domām, pasauli ir radījis Dievs, un tā ir tieši tāda, kādai tai jābūt, ar visu cilvēka idiotismu un nevajadzīgajām ciešanām, un tur neko nevar mainīt. Tā teikt, ciešanas pedagoģiskos nolūkos
Savukārt es neredzu principiālus šķeršļus, kādēļ lai cilvēks nevarētu uzlabot savu un apkārtējo cilvēku dzīves, par spīti reliģiskiem postulātiem, kas apgalvo pretējo.
9 jūlijs, 2009 09:01
Būtu interesanti uztaisīt zinātniski fantastisku filmu, kurā citplanētieši atlido, izskatās, kā mēs, neatšķirami, tikai viņiem ir savi resursu piegādes kanāli, viņiem nav jāiekļaujas mūsu līkajā naudas aprites sistēmā, lai šeit dzīvotu. Viņi naudas sistēmu sāk pārveidot no iekšienes – kad dažādās vietās saimniecību organizē tā, ka iztiek bez dolāriem, eiro u.c., turklāt likumu ietvaros – t.i. saorganizē piegādes ķēdes tā, lai zemiešu sistēma darbotos savādāk – bez esošās līkās naudas sistēmas, sākumā ar citplanētiešu resursu palīdzību, (pirmais pusgads), tad pašu spēkiem. Nu, un tad notiek pasaules mēroga problēmas tiem, kas šajā sistēmāatsakās piedalīties, cilvēki paši kļūst labāki apstākļu spiesti, cietumi ir tukši, citplanētieši diskrēti aizlidojuši, apmierināti, ka visu ir sakārtojuši un nav pamanīti … turklāt iemācījuši visiem cilvēkiem vienu valodu … filmas pēdējie kadri ir moderna Bābeles torņa celtniecības sākums.
T.i. civilizāciju spēlēt datorā ir labi – ne tikai uz pasaules lielākajiem un jaudīgākajiem datoriem laist uzdevumus “kas būs, ja …”
9 jūlijs, 2009 11:45
Ja ir interese un laiks, varam egleskokam uz pirkstiem pakāpeniski lietas apskaidrot.
Sāksim ar apgalvojumu izveides no egleskoka piedāvātā spriešanas objekta – pieciem apgalvojumiem, kas pēc egleskoka domām (nav nozīmes, vai viņš ir pieņēmis Tomasa vai kada cita viedokli – egleskokam ir viedoklis – tas arī ir diskusiju objekts)) ir ļaunuma sakne lielākajai daļai negāciju uz zemes.
Vispirms konstruktīvi saīsinām, nezaudējot saturu pārveidojam tekstu par skaidri saprotamiem a p g a l v o j u m i e m, par kuru pareizību ir jāvienojas, lai turpinātu spriedumus. Piedāvāju Savu versiju, kurai nav jāpiekrīt, bet egleskokam, ja ir interese, ir jāuzraksta sava, kura atspoguļo viņa sapratni par viņa citēto Tomasa tekstu.
1.Ticējums, ka visums ir radīts cilvēku vajadzībām, ka cilvēkam ir jāvalda pār visu esošo un tas jāpārveido savām vajadzībām; ka daba ir ienaidnieks, kuru jāapspiež un jākontrolē.
Visums ir dabiska evolūcija, tajā mēs neesam dabas kronis, mums ir jāsadzīvo ar visumu, nevis tikai to jāmaina.
2. Clivēku dalīšana klasēs un kastās – “viņi” un “mēs”; “dižciltīgie” un “zemnieki”; “aristokrāti” un “parastie ļaudis”; elite, kurai jāvalda, un masa, kuras jāpārvalda; defektīvie klienti, kurus “jāuzlabo” un profesionāļi-uzlabotāji, kuri ir sertificēti veikt labojumus.
Visiem cilvēkiem ir vienādas tiesības būt brīviem, visi ir vienlīdzīgi.
3. Ticējums, ka ir taisnīgi, ja vairākums valdības vārdā iesauc personu vai pārņem īpašumus, lai tie kalpotu valsts vajadzībām.
Visiem kopā kaut ko darīt, ja tas ir pretrunā ar vismaz viena indivīda vēlmēm, ir nepieņemami. Apvienoties kopējā struktūrā var tikai brīvprātīgi.
4. Pieņēmums, ka zeme un dabas resursi, kas ir visas cilvēces un (un būtībā, visas dzīvās dabas) mantojums, ir tāds pats īpašums kā pārējie, ko var pirkt un pārdot, izmantot vai ekspluatēt, un turēt īpašumā spekulatīvos nolūkos.
Katrs cilvēks tiesībās ir vienots ar citiem – katrs ir brīvs un nedrīkst kādu piespiest jebko darīt ar zemi vai tās dzīlēm un atmosfēru, ja pret to iebilst kāds cits. Visa zeme ir kopēja, tādēļ viss ir kopējais, lietas ir kopējas, ja tās ir nepārveidotas iegūtas no zemes, un par to izmantošanu ir jālemj visiem.
5. Ticējums, ka ir lietderīgi dažiem cilvēkiem piešķirt privilēģiju radīt uz parādiem balstītu naudu un saņemt procentus par to, ka citi to izmanto.
Naudas sistēma ir aplama un tās vietā ir jārada pilnīgi cita sistēma, kurā nav centrālu emitentu, kura nepieļauj augļošanu, naudas veidošanu no nekā.
9 jūlijs, 2009 13:25
Ļoti precīzi esi sapratis. Man nav, ko piebilst. Nesaprotu, par ko strīdamies
9 jūlijs, 2009 14:56
Tagad egleskokam ir jāpacenšas šo te “egleskoka piecu likumu pasauli” savā galvā “iedarbināt”, cenšoties iztikt bez “sfēriskā cilvēka” abstrakcijas – “vienmēr apmierinātas smaidīgas baltas un pūkainas būtnes” un to spējas pilnīgi brīvprātīgi pašorganizēties, kā arī no mehānismiem “viss notiks pats no sevis”, jo, kā zināms, neviena sistēma sabiedrībā nestrādā pati no sevis, bez piespiešanas un piespiešanās.
“Egleskoka piecu likumu pasauli” ir jāizveido no tiem pašiem esošajiem cilvēkiem un viņu pēctečiem, kas ir uz zemes (nav jākoncentrējas uz sarežģīto sākotnējo fāzi, bet gan uz galarezultātu, jo galīgajā variantā būs tie paši cilvēki ar tiem pašiem mūžsenajiem netikumiem. Gan bērniem, gan pusaudžiem, pieaugušajiem un sirmgalvjiem – visiem ir jāatrod vieta.
Prāta vingrinājuma mērķis ir pārliecināties par “Egleskoka piecu likumu pasauli” spēju eksistēt reālam cilvēkam ar savām vājībām un netikumiem, nevis iedomātam “matemātiskam sfēriskam”, brīvprātīgi ievērojot “egleskoka piecus likumus”.