Personifikācija un reliģija
Autors egleskoks @ 26 novembris, 2008
Cilvēks tiecas personificēt lietas, parādības un notikumus, kuros nav nekā cilvēcīga. Viņš saskata sejas automašīnu priekšgalos, negaisa laikā saka, ka “dusmojas pērkoņtēvs”, un pieķeras radījumiem un lietām, kas ne tikai nav cilvēki, bet ir arī nedzīvas.
Acīmredzot, tā ir cilvēka kā sabiedriska dzīvnieka īpatnība: skatīt pasauli pēc sava ģīmja un līdzības. Ir speciāli smadzeņu nodalījumi, kas atbild par seju atpazīšanu, sociālo uzvedību un citiem ne tikai cilvēkam raksturīgiem uzdevumiem.
Šķiet, ka arī reliģiskās jūtas ir kaut kas samērā vienkāršs: tā ir notiekošā personifikācija, bieži vien sajaukumā ar citiem instinktiem, kā baiļu reakcija uz nesaprotamo un neietekmējamo un hierarhiskās uzvedības, agresijas un seksualitātes izpausmes.
Tieši to arī dara galvenās reliģijas – BIEDĒ ar Dieva dusmām par HIERARHISKĀS kārtības pārkāpšanu, kuras augšgalā ir dominējošais tēviņš – Dievs, un reizēm pavīd uz tā vietu pretendējošais, un tāpēc ļaunais otrais hierarhijas tēviņš VELNS; dažādos veidos ierobežo cilvēka, galvenokārt sieviešu seksualitāti, draudot ar tā paša vadošā tēviņa DIEVA dusmām; apraksta izrēķināšanos ar kārtības pārkāpējiem, kuriem parasti draud ar NĀVI, tiešā vai pārnestā nozīmē, vai draud ar pazeminātu hierarhisko stāvokli (nožēlojamu dzīvi).
Cilvēka saprāts ir attīstījies tāpēc, ka vislabāk spēja apmierināt cilvēka dabiskos instinktus – ēšanu, drošību, vairošanos. Taču dabā viss attīstās tikai tik tālu, lai nodrošinātu populācijas izdzīvošanu, ne vairāk. Atsevišķa indivīda labklājībai un dzīvei statistiski nav nozīmes; tāpēc cilvēks ir “nepabeigts” – viņa instinkti un emocijas gandrīz vienmēr pārmāc saprāta balsi, kaut arī tieši saprāts var mums nodrošināt paradīzi zemes virsū. Tāpēc arī notiek viss iespējamais ļaunums un vājprāts, uz ko ir spējīgs cilvēks – jo savu saprātu izmanto galvenokārt instinktīvu dzinuļu apmierināšanai vistiešākajā un primitīvākajā veidā, ķeroties pie pirmā apmierinošu rezultātu dodošā risinājuma, kurš bieži vien ir stipri dzīvniecisks.
Normālā stāvoklī cilvēka psihe ir saspēle starp instinktiem un saprātu; taču spēcīga stresa ietekmē šī saspēle pazūd un cilvēks nolaižas līdz dzīvnieka līmenim, kurā nav šaubu un ir tikai darbība, bieži vien nesakarīga un ilgtermiņā bezjēdzīga. Instinkti vienmēr ir primitīvi, jo tie ir statistiski pareizākais risinājums tipveida, vienkāršām situācijām. Kad vilks nokļūst aitu aplokā, tas nokož visas aitas, lai arī aiznest var tikai vienu. Acīmredzams, ka viņa instinkts liek rīkoties bezjēdzīgi, jo aitu košanai, kuras neapēdīs, ir lieki jātērē spēki. Tieši tāpat, par 10 aitu nokošanu cilvēks viņu vajās lielākas atriebības dzīts nekā par 1 aitas aiznešanu. Ja vilks spētu padomāt vēl dziļāk, iespējams, no aitas aiznešanas atteiktos vispār, gluži vienkārši lai cilvēks viņu liktu mierā.
Tieši tāpat cilvēka instinkti viņu bieži iegāž. Pateicoties saprātam, cilvēks ir izveidojis sev jauna veida vidi, kas dažos aspektos būtiski atšķiras no dzīves pirms miljoniem gadu, no apstākļiem, kas veidojuši cilvēka instinktus. Iznāk, ka cilvēks dzīvo paša radītos apstākļos, kuriem nav piemērots.
Jautājums, ko darīt? Kā dzīvot, lai paši sev nesagādātu bezjēdzīgas ciešanas? Zināms, ka cilvēks ir vienīgā būtne, kas spēj apspiest savus instinktus vai izpaust tos veidā, kuru pats izvēlas. Acīmredzot atbilde ir jāmeklē šajā virzienā. Instinktus apspiest neizdosies, jo tas draud ar psihiskās veselības zudumu, taču novirzīt iznstinktu izpausmes sabiedrībai un sev noderīgā formā, vai vismaz pieņemamā formā ir pilnībā iespējams.
Atbrīvojies no bailēm, neļauj tām vadīt savu dzīvi, un atbrīvojies no vajadzības pēc vadoņa vai padotajiem, no būtībā bezjēdzīgās vajadzības izjust pārākumu vai sekot barvedim, vai rīkoties bez domāšanas. Saprāts ir gaisma, kas uzliek pienākumu neizmantot to bezjēdzīgi, tas ir kā spēlēšanās ar uguni.
19 februāris, 2009 10:31
Iespējams, ka ceturtā rindkopa ir radusies Dievu personificējot ar krustnešu, iebrucēju – vācu mācītāju baznīcas kancelē, kur lejā telpā ir iebrucēju – sveštautiešu muižnieku dzimtļaudis Pret šādu kļūdainu uzskatu ļoti palīdzēs http://www.lkr.lv
Pēdēja rindkopa neko labu procesu organizācijai nedos. Nav sekmīgas armijas, kur nav darba dalīšanas, kur nav lidmašīnu, tanku, kājinieku, ģenerāļu. Tāpat kā vienā miesā ir kājas, rokas, galva, kuras viena bez otras nevar, viena otru papildina. Kāda jēga arhitekta projektam, ja neviens negribēs no biroja ārā iziet un sākt reāli celt ēku, turklāt lai būtu no kā, kādam ir arī jāaiziet uz karjeru pēc grants, lai sajauktu ar cementu, kādam, kas izkausēs metālu, lai būtu armatūra ko tajā betonā ielikt. Verdziska pakļaušanās ir izskaužama – tas ir tiesa. Tomēr kopīgai idejai ir spējīga strādāt tikai hierarhiska un savstarpēji saistītu un specializētu daļu struktūra, citādi neviens ne par ko neatbild. Katrā labi strādājošā mehānismā ir specializētas daļas, kuras strādā kopā, kuras viena uz otru paļaujas.
19 februāris, 2009 12:51
Īpaši vērtīga sadaļa http://www.lkr.lv ir “ARHĪVS”. Iesaku [arī video] “Laika zīmes” – reāli sastopami pazīstami cilvēki runā par visiem aktuālām un prātam pieejamām lietām. Īpaši šodienas raidījumu, kad izliks. Drīz būs arī tiešraidē.
20 februāris, 2009 20:07
Hierarhiska struktūra nav priekšnosacījums sekmīgai darbībai. Tā ir viens no veidiem, kā darbību realizēt. Pierādījums ir kaut vai Open Source softs.
22 februāris, 2009 22:17
Egleskokam labak patīk ‘tīklveida struktūras’
Iet jau runa reāli padarīt darbu, nevis neuzbāzīgi piedāvāt alternatīvu, ka to dara OpenSource. Visām organizācijām, kuras reāli vēsture kaut ko ir panākušas un dara, ir galva un hierarhija. OpenSource ir koordinators. Linux kodols arī tev nav nekāds Wiki projekts praktiski ar anarhiju.
13 janvāris, 2022 03:07
2pulling…
…